6 facts om protein i mad

6 facts om protein i mad

1  Protein kan hjælpe dig med vægttab

Mere protein kan gøre vægttab nemmere og sundere. Protein øger nemlig følelsen af mæthed. Øger du dit proteinindtag fra 15 til 30 % af dit samlede energiindtag, kan du reducere dit samlede energiindtag med op til 25 %. Mere protein beskytter også din muskelmasse, hvilket gør vægttabet sundere og sandsynligvis nemmere at holde.

 2  Fysisk aktivitet øger vores behov for protein

Udholdenheds aktiviteter som løb, cykling og svømning øger dit proteinbehov. Ligesom kamp-, holdsport og styrketræning også gør det. Der sker nemlig en uundgåelig nedbrydning af muskelmassen som efterfølgende skal opbygges med den rigtige kost = øget proteinindtag. Et øget proteinindtag i 48 timer efter styrketræning vil øge effekten på muskelopbygningen væsentligt, selv for nybegyndere.

 3 Ældre og syge har brug for mere protein

Protein stimulerer væksten af muskler og andet bindevæv. Når man bliver ældre og/eller syg svækkes optagelsen af protein. Derfor har ældre og syge brug for mere protein pr. måltid for at få samme effekt som en yngre person.

 4 Økologiske fødevarer har ikke mere eller bedre protein end konventionelle fødevarer

Økologiske fødevarer indeholder samme mængde og kvalitet som konventionelle. Til gengæld indeholder økologiske grønsager flere af de sunde phytonæringsstoffer (ikke vitaminer og mineraler) som gør dem super sunde.

 5 Er du vegetar eller veganer skal du spise meget varieret og i store mængder for at få dit proteinbehov dækket

Grønsagsproteiner er generelt af lavere kvalitet end animalskeproteiner. Fordi de indeholder mindre af eller helt mangler enkelte aminosyrer (proteiner er opbygget af aminosyrer). Derfor skal du spise meget og varieret, det vil sige kombinerer flere kilder protein så de kan supplerer hinanden med forskellige aminosyrer.

 6 Protein bliver ikke ødelagt eller forbedret ved tilberedning

Tilberedning gør det hverken bedre eller dårligere. Proteiner i nogle planter bliver mere fordøjelige ved tilberedning, mens andre bliver mindre fordøjelige. Bælgfrugter får oftest en bedre protein fordøjelighed ved kogning, mens stegning og ristning reducerer kvaliteten.

 Har du lyst til at læse mere om protein og samtidig finde inspiration til proteinrige hverdagsmåltider, kan du finde mere i min livsstils kogebog PROTEIN. Her får du bl.a. svar på proteinbehov, de vigtigste protein prioriteter, hvilke fødevarer der indeholder mest protein samt 80 proteinrige opskrifter på alt lige fra morgenmad til mellemmåltider, frokost og aftensmad. Kogebogen kan også bruges som julegave, mandelgave eller adventgave.

 Ovenstående facts er skrevet med inspiration fra folder udarbejdet af Candidlab i samarbejde med Landbrug og fødevarer, Kost og ernæringsforbundet og Foreningen af kliniske diætister.

Ernæringsafsnittet i PROTEIN bygger på videnskabelige undersøgelser/artikler med kildeangivelser.