Månedens proteinrige råvare - grønkål

Månedens proteinrige råvare - grønkål

Mange spiser grønkål til jul, men hvorfor ikke spise det hele vinteren. Grønkål er nemlig noget af det sundeste, du kan sætte tænderne i. De grønne blade er spræng fyldt med helbredende stoffer. Samtidig indeholder grønkål alle de essentielle aminosyre (proteiner), dvs, dem du ikke selv kan danne. Der er ikke mange grøntsager, der kan ”bryste” sig med sådan en aminosyre sammensætning, hvilket gør grønkål yderst relevant for veganere og vegetarer.

Grønkål indeholder bitterstoffer, som dels gavner dit hjerte-kar system og dels beskytter mod visse kræftformer. Grønkål er fuld af antioxidanter, vitaminer og mineraler. Fx kan du, ved at spise 100 g grønkål få dækket 20 % af dit daglige calciumbehov. Grønkål er også rig på fibre, som binder affaldsstoffer og kolesterol og føre dem ud af kroppen.

En almindelig dansk kost har et højt syreindhold, og sygdom trives i et surt miljø. Grønkål er stærk basisk og hjælper med at balancere syre-base forholdet i en syreholdig kost.

Ernæringsmæssige fakta der er værd at skrive sig bag øret:

  • Indeholder protein af høj kvalitet = komplet aminosyre sammensætning
  • Indeholder ca. 5 g protein pr. 100 g
  • Højt indhold af vitamin A, C og K
  • Højt indhold calcium og magnesium
  • Mange antioxidanter
  • Højt fiberindhold
  • Stærk basisk

Kålen har mange anvendelses muligheder. Jeg holder af den i salater, i sammenkogte retter, som chips, lynstegt på panden, i smoothies eller i grønsagsjuice. Kun fantasien sætter grænser, prøv dig frem. Nedenfor er der et par opskrifter, du kan klikke dig videre til.

Proteinrige æggemuffins med tomat og kål

Edamame bønner med stegt kål og tomater