Månedens proteinrige råvare - edamame bønner

Månedens proteinrige råvare - edamame bønner

Derfor er edamame bønner sunde

I modsætning til andre bønne typer har edamame bønner en komplet aminosyre profil, dvs du får alle de aminosyrer din krop har brug for ved at spise edamame bønner. Aminosyrer er dele af proteiner, der virker som byggesten for din krop. Man kalder denne aminosyre sammensætning for ”fuldkommen protein”.

Desuden indeholder edamame bønner en smule umættet fedt og kostfibre og de er ligeledes en god kilde til jern, calcium, B-vitaminer, E-vitamin og folinsyre (specielt vigtig for proteinomsætningen).

Og sidst men ikke mindst indeholder edamame bønner stoffer, der er dokumenteret sundhedsfremmende og forebyggende ift. en lang række livsstilssygdomme.

Læs også:

Spis protein til alle dine måltider

Top guide til proteinkilder

Næringsindhold pr. 100 g pillede edamame bønner:

Energi 131 kcal

Protein 11 g

Fedt 4 g

Kulhydrater 10 g

Kostfibre 5,2 g

 

Tilberedning og anvendelse

Du kan købe edamame bønner på frost i de fleste supermarkeder – både med og uden bælge.  

Kom de frosne, pillede bønner i en skål og drys lidt salt over. Hæld kogende vand på og lad det trække 5-7 min. Hæld vandet fra og lad dem dryppe af i et dørslag. Brug dem helt simpelt som snack dryppet med citronsaft og krydret med lidt salt eller i salater, gryderetter og som dip, hvor de er blendet med citronsaft, vand og olivenolie osv osv kun fantasien sætter grænser.

Edamame bønner med bælge koges i letsaltet vand i ca. 3 minutter. Vandet hældes fra og bønnerne duppes tørre. Dryppes med citronsaft og krydres med lidt flagesalt. Pres bønnerne ud af bælgene enten med fingrene eller mellem tænderne.

Der ligger en del opskrifter med edamame bønner her på bloggen. Klik videre på nedenstående link til nogle af de mest populære:

Edamame dip

Edamamesalat med quinoa og feta

Edamamesalat med rødkål og feta

Energibar med edamame bønner

Salat med muslinger edamame og æg

Blomkåls-couscous med edamame bønner og rejer

Salat med edamame bønner, quinoa og gulerod