Månedens proteinrige råvare - hestebønne (havesorter kaldes valsk bønne)

Månedens proteinrige råvare - hestebønne

Langt tilbage i historien var hestebønnen populær og var hovednæringsmidlet for de fattige i Middelhavslandene, skønt den græske og romerske overklasse forkastede den, fordi de troede, at den havde uheldige bivirkninger.

Den store, bløde og lodne bælg kan kun spises, når den er helt ung og frisk. Som regel skal bønnerne udbælges og herefter koges i letsaltet vand i 5-7 minutter. Se opskrift længere nede.

Den er rig på vitaminer og mineraler, især C, calcium og magnesium og næringsindholdet pr. 100 g er således: 88 kcal fordelt på: Protein 8 g, fedt 0,7, kulhydrat 18 g. Kostfibre 8 g.

I år har jeg set den i handlen på private grøntmarkeder og hos grønthandlere. Men det ville være herligt, hvis den også landede i supermarkederne. Efter min mening er den et godt alternativ til den meget populære edamame bønne, som importeres fra Asien.

Jeg omsatte mine indkøbte og bælgede bønner til en god og mættende dip, som fint kan holde sig i køleskabet i op til 5 dage.

Hestebønne dip (valsk bønnedip)

330 g bælgede hestebønner

1 dl vand

1½ dk skyr naturel

2 spsk sambal oelek

Salt

Kog bønnerne i letsaltet vand i 5-7 minutter. Hæld vandet fra og kør dem i foodprocessor sammen med de øvrige til glat. Smag til med salt.

Dippen er fin til grøntsags stave, men også på et stykke ristet rugbrød/paleobrød.

20170821_183657 - Kopi.jpg