Månedens proteinrige råvare- svampe

Månedens proteinrige råvare - svampe

Månedens proteinrige råvare – svampe

Svampe hører traditionelt sensommeren og efteråret til selvom vi spiser champignon året rundt.

Vilde spisesvampe findes i skovene hele året, men fra august til oktober er der allerflest og de mest almindelige er mark champignon, kantareller, Karl Johan og trompet svampe. Husk for guds skyld, at der også er giftige svampe derude. Er du ikke 100 % sikker, så lad dem være.

Alle vilde spiselige svampe skal gennemvarmes eller koges inden de indtages.

Svampe er rige på proteiner og kostfibre og derfor meget mættende. Desuden er de rige på B-vitamin, jern og selen. De er samtidig kaloriefattige og kan med fordel bruges for smagsgiver i vegetariske retter, da de indeholder den naturlige umani smag, som også kød er kendt for.

Inden tilberedning skæres rodenden af. Herefter børstes svampene rene med en pensel eller lign. De må endelig ikke ligge i blød i vand, da det vil gøre dem smagsløse og uinteressante. Har du fået fat på meget snavsede svampe, kan du lette rengøringen ved at dyppe penslen i lidt vand under processen.

Svampe opbevares bedst i køleskabet, enten i en papirspose eller i indpakningen fra supermarkedet.

Næringsindhold i udvalgte svampe:

Kantareller pr. 100 g: 39,5 kcal fordelt på: protein 3,2 g, fedt 1,4 g, kulhydrat 7,4 g, kostfibre 5,6 g.

Champignon pr. 100 g: 25 kcal fordelt på: protein 2,9 g, fedt 0,3 g, kulhydrat 3,4 g, kostfibre 1,7 g.

Porto bello pr. 100 g: 17,1 kcal fordelt på: protein 1,8 g, fedt 0,2 g, kulhydrat 4,2 g, kostfibre 3,3 g.

Svampe er fortrinlige i omeletter, gryderetter, wokretter, supper, pastaretter, stuvninger og kødløse retter. Tag et kig på de opskrifter jeg har liggende på bloggen ved at klikke på nedenstående link:

Bønnepasta med bacon og champignon

Porto bello svampe med gedeost

Svinekæber i karrysovs

Quinoasalat med champignon og spinat