Månedens proteinrige råvare - bønner

Månedens proteinrige råvare - bønner

Derfor er bønner sunde

Bønner kan stort set købes hele året frosne eller friske udenlandske, men lige nu er de danske i sæson og er for mig noget helt særligt. Sæsonen varer frem til september.

Bønner hører til bælgfrugtfamilien og er fulde af proteiner, kostfibre, vitaminer og mineraler. For vitaminernes vedkommende drejer det sig om A, B, C, E og K og for mineralerne er det jern, magnesium, kalium, kalk, selen og zink.

De mange kostfibre giver god en mæthedsfornemmelse og den store mængde af B-vitaminet folat forebygger hjertekarsygdomme.

Næringsindhold pr. 100 g: 26 kcal fordelt på: 2 g protein, 0,2 g fedt, 6 g kulhydrat, kostfibre 3 g.

 

Bønne typer og anvendelse

Der findes både gule og grønne varianter. Haricot Verts er betegnelsen for de nye spæde af slagsen.

Bønner indeholder stoffet lektin, som kan give mavepine, hvis de spises uden at blive varmebehandlet.

Den bedste oplevelse får du, hvis de bliver kogt til møre, men så de stadig har lidt bid. Almindelige bønner koges i ca. 4 minutter og Haricot Verts koges i 2-3 minutter. Husk at nippe de to ender af inden kogning.

Bønner kan anvendes på mange forskellige måder: Vendt med lidt olie og stegt i ovnen som bønne fritter, i salater, som tilbehør til hovedretter, i wokretter, sammenkogte retter eller i stuvninger.

Opbevares i plasticpose i køleskabet. Holdbarhed 5-7 dage.

Dyrker du dem selv og har i overflod af dem, kan de blancheres og fryses ned i mindre portioner.

Find inspiration til retter med bønner ved at følge nedenstående link:

Quinoasalat med bønner og laks

Kylling og ragout med bønner og tomater

Æggewrap med kylling bønner og skyr-creme

Laks og salat med bønner og kål