Månedens proteinrige råvare - ærter

Ærter - grønne proteiner og i sæson lige nu

Derfor er ærter sunde

Ærter er fulde af vitaminer, mineraler, proteiner, kostfibre og antioxidanter. Rent faktisk indeholder ærter mere end dobbelt så meget protein end grønne bønner gør. Læs her hvorfor det er vigtigt at have fokus på proteiner i kosten.

De er samtidig fedt- og kaloriefattige og vil gavne din krop og kredsløb. Lad ærter blive sommerens bedste snack.

Næringsindhold pr. 100 g: 70 kcal heraf 6 g protein, 0,7 g fedt, 13 g kulhydrat, 6 g kostfibre.

Ærter har et højt indhold af antioxidanter, som alle er vigtige for at forebygge kræft og DNA skader, der medvirker til at nedbryde immunforsvaret og forkorter vores liv.

Ærter har på basis af to specifikke mikronæringsstoffer anti-inflammatoriske egenskaber og det er stoffer som næsten kun findes i ærter. Forskere mener, at stofferne forstærker andre antioxidanter og måske ligefrem er medvirkende årsag til at ærter mindsker risikoen for udvikling af type 2 diabetes.

Det høje protein- og fiberindhold sikre at sukkeret (kulhydraterne) ikke optages for hurtigt i blodbanen = blodsukkerregulerende egenskab.

De mange antioxidanter og anti-inflammatoriske forbindelser sikre sunde blodkar. Det høje fiberindhold sikre en god fordøjelse, og sidst men ikke mindst, er ærter især rige på K-vitamin. K-vitamin er vigtig for at fastholde calcium i knoglerne og kan dermed forebygge knogleskørhed.

Ærtetyper og anvendelse

Ærter stammer oprindeligt fra Mellemøsten og Asien, men det kølige sommerklima i Danmark gør, at det er ideelt at dyrke dem her, hvilket gør dem til en bæredygtig afgrøde. De har sæson fra juni til august.

De mest brugte ærter er marværterne (som billedet), hvor vi typisk kun spiser frøene, dvs. de friske grønne ærter.  Derudover findes der slikærter og sukkerærter, hvor alt kan spises, da de ikke har den seje hinde inderst i bælgen. Sukkerærter er fladbælgede og slikærter er rundbælgede med kødfulde bælgvægge.

Marværterne er søde, sprøde og saftige, hvis de høstes på det helt rigtige tidspunkt. For sent høstede ærter er hårde og melede. Bedst er det, at prøve sig lidt frem (= testspisning). Hellere for tidlig høst end for sen høst. Dyrker du ikke selv ærter, kan der nogle steder være mulighed for ”selv-pluk”. Alternativt kan de købes i supermarkedet eller hos grønthandleren. Marværternes bælge kan spises, hvis den seje hinde fjernes. Prøv at stege dem let i lidt olie eller snit dem fint og vend dem i en salat.

Af 1 kg hele ærter får man ca. 400 g bælgede ærter. Friske ærter bør kun opbevares i kort tid og altid i køleskabet. De smager dejligt lige ud af bælgen, men kan også bruges i en salat eller blancheres kort og så kommes i salaten. Ærter er også dejlige som tilbehør til stegt kød, fjerkræ eller fisk, som ærtepuré, ærtemos, ærtedip, i æggekager/omeletter og i gryderetter. Varmebehandlingen bør altid være kort og nænsom så både farve og smag bevares.

Der er intet til hinder for at vælge frosne ærter. Det er nemt og billigt og de er stadig sunde. Frosne ærter kan fx overhældes med kogende vand og trække 1-2 min. hvorefter de er klar til at komme i salatskålen. Skal de bruges i suppe, mos, puré eller lign. tilsættes de frosne.

Find inspiration og opskrifter med ærter ved at følge nedenstående link: 

Grillet laksesteak i pakker med fennikel og tomat

Quinoasalat med tahindressing

Snack med ærtepuré og varmrøget laks