Månedens proteinrige råvare - mandler

Månedens proteinrige råvare - mandler

Især ved juletid elsker vi marcipan og brændte mandler, men mandler bør være en fast ingrediens i vores kost året rundt, da de indeholder en række gavnlige mikro- og makronæringsstoffer.

Hovedbestanddelene i mandler er fedt (55 g pr. 100 g), protein (ca. 20 g pr. 100 g) og kostfibre (ca. 14 g pr. 100 g) og så har de et pænt indhold af E-vitamin, magnesium og kobber.

Fedtet i mandler er af den sunde slags, og ca. 70 % af det, er de såkaldte enkeltumættede fedtsyrer, som gavner vores hjerte og kredsløb.

Det høje fedtindhold betyder samtidig, at mandler er ret kalorieholdige – en lille håndfuld mandler indeholder ca. 150 kcal.

Her nogle af de allerbedste grunde til at snacke mandler:

  • Giver stor og længere varende mæthed og derved stabilt blodsukker
  • Studier har vist, at de mindsker fedt omkring organer, dvs mindre mavefedt
  • Blodtrykssænkende virkning
  • Reducere risikoen for en lang række dødelige sygdomme = længere levetid
  • Mindsker risiko for udvikling af visse kræftsygdomme

Afslutningsvis vil jeg dele opskriften på en lille hurtig jule-snack med mandler som hoved ingrediens: 

”Mandel-snack”

Ca. 30 stk.

130 g mandler, 10 tørrede dadler uden sten, 1 spsk kokosolie, 3 spsk vand, 1 tsk vaniljepulver, 4 spsk mandelmel, 3 spsk kokosmel.

Fremgangsmåde:

1: Hak mandler og dadler i en foodprocessor.

2: Tilsæt resten af ingredienserne på nær kokosmel og hak det hele sammen, til massen samler sig.

3: Pres mandelmassen ud i en lille form, ca. 11 x 14 cm, som forinden er beklædt med bagepapir.

4: Vend derefter massen ud på et skærebræt og skær den i små firkanter.

5: Kør kokosmel til fint i foodprocessoren og vend firkanterne heri.

6: Opbevar dem i lufttæt beholder i køleskabet.