Månedens proteinrige råvare - quinoa

Månedens proteinrige råvare - quinoa

De små frø ser ikke ud af meget, men din krop vil elske dig for at spise dem. De har et højere proteinindhold end ris og korn og indeholder alle de aminosyrer som kroppen ikke selv kan danne samt en lang række andre gavnlige stoffer.

Ud over de gode sundhedsmæssige egenskaber, kan quinoa være en del af løsningen på, hvordan vi i fremtiden kan brødføde verdens stigende befolknings tal, da planten er ekstrem hårdfør og kan vokse steder, hvor ingen andre planter kan gro.

Klimamæssige problemer gør, at vi er nød til at skære ned på vores kødindtag og quinoa er ernæringsmæssigt det bedste alternativ til kød, da det indeholder alle de essentielle aminosyrer i et perfekt forhold. Der findes planter med et endnu højere proteinindhold end quinoa fx linser og kikærter, men deres proteinsammensætning er ikke lige så god.

Så alt i alt er der mange gode grunde til at spise quinoa og inden længe kan du købe dansk produceret, da de første frø i større stil er høstet i DK i år. Quinoa er fri for gluten og kan købes som hele frø (hvid, rød og sort) og erstatte fx ris, i flager til fx grød og mel til bagværk m.v.

Ernæringsmæssige fakta der er værd at skrive sig bag øret:

  • Protein af høj kvalitet og derfor et godt alternativ til kød
  • Indeholder ca. 15 g protein pr. 100 g
  • Har et højt indhold af bl.a. jern, magnesium, zink og calcium
  • Har et højt indhold af umættede fedtsyrer som omega 3 og omega 9
  • Indeholder ca. 9 g kostfibre pr. 100 g

På bloggen har jeg en del opskrifter med quinoa. Her for neden kan du klikke dig ind på nogle af de mest populære.

Quinoasalat med bønner og laks

Quinoasalat med broccoli og rødkål

Quinoasalat med persillerødder og blåbær

Knækbrød, proteinrigt og glutenfrit