Månedens proteinrige råvare - broccoli

Månedens proteinrige råvare - broccoli

Broccoli indeholder hele 5,3 g protein pr. 100 g, hvilket gør den til en af de mest proteinholdige kåltyper. Desuden er den kalorie- og fedtfattig med hhv. 43 kcal og 0,6 g fedt pr. 100 g. Kostfiberindholdet er 3,2 g pr. 100 g.

Broccoli hører samtidig til gruppen af meget sunde mørkegrønne grøntsager, der er rig på A-vitaminer, visse B-vitaminer, C-vitaminer og jern.

Forskning har vist, at alle kåltyper, dvs, også broccoli, er vigtige våben i forebyggelsen af kræftsygdomme igennem kosten, så alt i alt er der mange gode grunde til at spise denne grøntsag. Den bedste måde, at behandle broccoli på, er at gøre så lidt som muligt ved den. Den sagtens spises rå, hvis den snittes fint. Alternativt kan den blancheres eller steges i olie og gøres dette nænsomt bevares mest muligt at de flygtige vitaminer.

Brug endelig også broccolistokken, den smager fortrinligt. Den kan fx skæres i tynde skiver og rist i lidt olie sammen med bacon i strimler og friske krydderurter og hakket chili og bruges som tilbehør til kød, fisk eller fjerkræ eller ovenpå en omelet eller pasta.

Skulle du få lyst til at prøve nogle af de opskrifter jeg har med broccoli her på bloggen, følger du blot de forskellige link nedenfor.

Broccolisalat med blåbær og granatæble

Quinoasalat med broccoli og rødkål

Grillstegt kylling, søde kartofler og broccoli

Salat med edamame bønner, quinoa, broccoli og blåbær