Spis dig sund, stærk og slank med proteiner

Vi bliver bombarderet med informationer om, hvad der er godt og hvad der er skidt at spise. Den ene dag bliver der sagt det ene og næste dag noget helt andet. Der er ikke noget at sige til, hvis du ind imellem bliver lidt forvirret. Èn ting er dog helt sikkert. Protein er livsvigtig for, at din krop kan fungere.  Du kan simpelthen ikke leve uden protein, da det er kroppens byggeklodser. Rent faktisk kontrolleres alle kroppens funktioner, lige fra det mindste blink med øjnene til dit immunforsvar og stofskifte af tusindvis af forskellige enzymer og hormoner som alle er proteiner. 

Ifølge "Danskernes kostvaner 2003-2008" får vi protein nok til at dække kroppens basale behov. Men det vi kan gøre anderledes er, at fordele proteinindtaget i et jævnt flow henover dagen. Kroppen nedbryder proteiner fra musklerne 24 timer i døgnet og har ikke noget proteinlager at trække på. Spiser du proteiner til alle dine måltider vil der samtidig ske en opbygning. Proteiner er vigtige for at bevarer muskelmassen, blive mæt og dermed holde vægten eller smide de ekstra kilo.

Derfor bør du altid have et basislager af proteinholdige fødevarer i dit køkken. Så du nemt og hurtigt kan tilberede et proteinrigt måltid selvfølgelig suppleret med frisk kød, fisk og grønt.

I køleskabet:

Æg, skummet- eller mini mælk, skyr, hytteost max 1,5 %, yoghurt naturel max 1 %, græsk yoghurt max 2 %, mager ost max 16 % (30 +).

I fryseren:

Ærter, grønne bønner, edamame bønner.

I skabet:

Diverse bælgfrugter (kikærter, kidney beans, hvide bønner, linser osv.), tun, makrel i tomat, kippers, sardiner, quinoaflager, quinoafrø, tofu, mandler, nødder, græskarkerner, chia frø, 70 % (eller derover) chokolade og gerne uden sukker.