Spis fisk

Det at fisk er supersund kommer nok ikke som nogen overraskelse, men desværre er det stadig sådan, at de fleste af os fortsat spiser for få af dem. Anbefalingerne lyder på 350 g om ugen, hvoraf de 200 g helst skal være fed fisk.

Fisk indeholder gode proteiner, dvs, dem vi ikke selv kan danne og er derfor gode byggeklodser for kroppen. Fed fisk (fx laks, hellefisk, makrel og sild) har et højt indhold af omega 3 fedtsyrer og indeholder også en del D-vitamin. Omega 3 fedtsyrer beskytter mod hjerte-karsygdomme og slagtilfælde, fordi  de blandt andet er med til at holde blodkarrene sunde og sænke blodtrykket. D-vitamin danner vi selv når solens stråler rammer huden, men på disse breddegrader skinner solen ikke året rundt. Så heldigvis kan vi få D-vitamin fra fisk. Vi har brug for D-vitamin til at optage kalk, der er meget vigtig for vores knogler.

Ernæringsmæssigt set tæller al fisk. Så på travle dag kan vi få de gode proteiner m.m. fra dåsefisk og på mindre travle dage fra frisk fisk.

Det kan være en jungle at finde rundt i dåsefisk sortimentet i supermarkedet. Larsen Danish Seafood har en produktserie som hedder PURE. Larsen PURE udmærker sig ved at være velsmagende fiskepålæg, som er produceret uden gluten, uden laktose, uden farvestoffer, uden aromaer, uden smagsforstærkere og uden nødder.

I PURE serien finder du kippers (= røget sild) i flere varianter, røget pebermakrel, makrel i tomat, røget ørred, laks i olivenolie og røgede muslinger.

PURE forhandles blandt andet af COOP, Dansk Supermarked og REMA. I Bilka og Føtex finder du både PURE ved fiskekonserves og ved glutenfrie varer.